Wednesday, April 11, 2007

تاج جديد ومن نوعية خاصة

التاج ده غير التاج اللى كان فى الاول التاج الاولانى من اختى رفقة اللى سافرت من غير ما تقول اللى بادور عليها فى المدونات دا كلام طيب مش تقولى ربنا يرجعك بالسلامة والتاج التانى من الاستاذ خالد حواديت
وبما اننا فى فصل التيجان اللى هو الربيع سابقآ
نكمل
بناءآ على طلب من الباشمهندس ما علينا انت تشبه مين من زعماء القرن العشرين
معذرة يا باشمهندس انا بقى هأخرج من الموضوع
هى بقى بالنسبالى فرصة كويس انى اتكلم على زعيمى المفضل اللى اغلب الناس بتكره معرفش ليه على الرغم انه بنى ادم واكيد له اخطاء ولكن فى النهاية على ما اعتقد انه عمل اللى يقدر عليه واكتر شوية و انا بالتمس له العذر لان كان حوله ناس مش كويسين وكمان الفترة اللى كان فيه المنطقة العربية وافريقيا كانت كلها تقريبا تحت الاحتلال وده طبعا غير الوضع الداخلى

الباشمهندس ما علينا كان عايز يعرف من الناس اللى مرر ليهم التاج الغريب ده نشبه مين لا انا مش شبه حد بس فرصة اقول انا بأحب مين ومين اقرب الى قلبى بأبسط الكلمات ومن فتاة بسيطة وابسط من البساطة
الرئيس الراحل جمال عبد الناصر رحمة الله عليه اننى احبه كده وخلاص معرفش ليه وهو افضل الزعماء بالنسبة ليا
شوفوا موقفه على الصعيد العالمى لم يخنع ولم يتراجع امام اى دولة علشان مصلحة شخصية وفى الداخل رجل خرج كما دخل خاوى الجيوب لم يأخذ مليم واحدآ
ويزداد حبى له لانه هو من اهتم بنا الجنوب المنسى دائما وخصوصا محافظتى الذى غير شكل الحياه به كان فى الماضى منفى ولكن بعد السد العالى ومصنع كيما هذا اكبر مشروعين ولازال حتى الان كل الجمهورية يستفاد منهم وطبعا بحيرة ناصر
وغير جامعة اسيوط الذى تخرجت منه هو اول من اقام جامعة فى الصعيد حرصآ منه على مستقبل الجنوب
كيف لا احبك يا جمال عبد الناصر
كان نفسى اجهز موضوع عن الزعيم الراحل جمال عبد الناصر رحمة الله عليه من وجهة نظرى انا وليس التاريخ اللى انا مش بأحبه ولكن من خلال اشياء ملموسة

37 comments:

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
والله يا امانى انا مكنتش محتاجه اعرف هو عمل ايه عشان احبه
يا ناس انا بحب الراجل ده قوى بالرغم من انى معشتش ايامه بس انا بحبه
اه صحيح هو ممكن يتكرر تانى
ممكن يبقى فى رجاله تانيه كده

ma 3lina said...

هو يعني عشان عبد الناصر من الصعيد .. دا إيه الكوسة دي

بس خلي بالك السؤال أنت تشبه مين من الزعماء مش بتحب مين

فلو كنتي تشبهي عبد الناصر يبقى كنت صح لما سميتك زعيمة الجنوب ..

بس بقى خدي بالك لما توصلي ما تكرريش أخطاء عبد الناصر

وابقى افتكرينا ساعتها

khaled said...

غريبة
اهالى الجنوب بالذات
و خصوصا النوبيين بيكرهوا الراجل ده علشان بحيرة ناصر دى لانها اتعملت بدل بلدهم و هجروهم للصحرا اللى هى كوم امبو دلوقت
بس مستنيين موضوع جمال عبد الناصر يا زعيمة الجنوب
:)

Iman said...

بتحبى جمال عبد الناصر
غريبه انك من اسوان وبتحبيه.انا برضه اعرف ان معظم النوبيين بيكرهه بسبب التهجير اللى حصلهم ايام بنايه السد العالى واذاى جمال عبد الناصر مسألش فيهم بعد التهجير وسابهم مرميين فى الصحرا من غير مأوى ولا حتى اساسيات الحياه الطبيعيه
عموما انتى بتحبيه ودا حاجه بتاعتك ويا بختك انك لقيتى حد حكم مصر وبتحبيه
بس عشان خاطر انتى صحبتى انصحك انى تقرى عن عبد الناصر وسياسته اللى اتبعها بتمعن وانتى حتعرفى ليه في ناس مش بتحبه

Bou-ME said...

جميل انك تحبيه..و جميل انك تقولي...
جميل الي عملوا في الصعيد....
بس زفت الي عملوا في مصر... زفت انوا يعين واحد زي صلاح نصر رئيس مخابرات.. و كارثة من كوارث الدنيا ان يكون رئيس دولة و تكون حجته ان ماكنش يعرف ايه الي بيحصل من وراه... بشر و بيغلط طبعا بس في أخطاء المفروض انه أكبر من ان رئيس دولة كبيرة و مؤثرة ( على أيامهم بقى) يقع فيها...
يعني ايه كل ما يسافر سوريا مثلا أو أي بلد عربي فيه حرب أو مشاكل يروح يخاد من ثروة البلد و يدهلهم في حين ان أهل البلد نفسهم في الضياع...و معظم الدول الي كان بيتبرعلها كانت أغنى من مصر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الحاجة الي كنت بحترمها فيه هى انه كان مؤمن بالوحدة العربية بس كان بيسعلها بأساليب من وجهة نظري غلط !!!

عاشقة الوطن said...

الله الله
انتى وقعتى فى التيجان

بس التاج ده حلو وجميل
والرئيس عبدالناصر على الرغم انى مش انصاره بس هو كان فيه اكيد جانب كويس وكان رجل حقيقي

رحمة الله عليه وعلى جميع الرؤساء
الشرفاء

تحياتى ياأمانى ياقمر على التاج اللذيذ ده

سلااااام

أمــانــى said...

نسرين
ياااااارب يتكرر راجل تانى زيه بس ميعملش اخطاء عبد الناصر يااااارب لاننا فى فعلا محتاجين حــد يكون قوى فى الحق

أمــانــى said...

مـاعليـنا
شوفت بقى ده مش كوسة ده صينة بطاطس :D
اها مانا عارفه اشبه مين اصلى اجى فين وسط الناس دى زعماء القرن
اها اكيد لما اوصل مش هانسى اخ ولا اخت
بس الله اعلم هاكون ايه كويسة ولا وحشة اصل الكرسى بيغير
هههههه

أمــانــى said...

الاســتاذ خـالد
هو فعلا كده بس على ما اعتقد انه عوضهم بس هما حالهم تتدهور بعد كده لان اللى جه بعد كده لما يقدم لهم الرعاية وعلى ما اعتقد انه حال اهل الجزر اللى لسه موجودين فى اسوان مش كويس يعنى قضية النوبين كبيرة اصلا
ربنا يكون بعونهم

أمــانــى said...

منمن
لا ياايمان مين قال ان جمال سابهم مرميين فى الصحراء
على فكرة قريت عنه بس برضو مش بأقدر اكره لانه عبد الناصر اللى برضو اتظلم من ناس كتير ده وجهة نظرى
:D

أمــانــى said...

مريم
انا ما قولتش انه مالوش اخطأ بس على الاقل لما كان بيعرف حد من اللى حواليه عمل حاجة ماكنش بيرحمه يعنى كان بياخد جزائه
على ما اعتقد احنا حاليا محتاجين حد زيه يوقف فى وش الاعداء وما يقدمش الدول وجبة سهلة ليهم
وبرضو مش لازم ننسى انه بنى ادم
الله يرحمه ويرحمنا

أمــانــى said...

ازيك يا قطة
اها اصلى هاروح فين من فصل التيجان هههه
لالا لا من النهاردة تكونى من انصار عبد الناصر
:D
ربنا يرحمه يورحمنا يااااااارب امين

Dr.khaled said...

استاذة/اماني
مبروك ع التاج الجميل
أسأل الله أن تلبسي تاجا في الجنة الياقوتة فيه أفضل من الدنيا وما عليها

انا مبحبش
القومية العربية...لانها حمية جاهلية...
لا قومية لي ولا دين ولا وطن الا الاسلام

اما عبد الناصر....فما فعله في الاخوان ..مما قرأناه وسمعناه وشاهدناه فيكفي لان يبغضه كل مسلم مخلص
تنويه: لســت إخوانيــاً

جعل الله لك في الجنة قصراً من قصب

ibn nasser - ابن ناصر said...

الله عليكي ينصر دينك ..شوفوا بنات صر واميرات الجنوب ,,وانشاء الله هخليكي رئيسة الوزرا اللي هشكلها ده بعد مابقي الريس طبعا ..اه وبالنسبه للي اسمها مريم اللي بتعقب احنا عندنا حرية رأي .وبما نها مؤمنه يعني بالوحده الوطنيه فاحنا هننفيها لدوله عربيه ...
ههههههههه لا بجد بعد ازنكطبعا يا اماني ارد عليها في حاجه اسمها مراكز القوي ايام عبدالناصر بعني يا مريم انهم يقدرو يدخلوا اي حد السجن ..لكن السادات اطاح بيهم واصبح الحكم منفردا يعني اي سجين سياسي يخش السجن يبقي علي علم لكن عبدالناصر ماكنش يعرف ومدي شهادة معظم اللي دخلوا السجن زي شهادة عبد الرحمن الابنودي ..اللي كان في سجن سته شهور بسبب قصيده له وهو قال ناصر ماكنش يعرف وارجو يا مريم ان تتقبلي رأيبصدر رحب وتقراي عن ناصر وانا عندي بوست في الارشيف اسمه لمحات عن حياة زعيم الامه العربيه .. وارجو منك ان تكوني متقبلاها وهي خاليه من السياسه علي فكره ,,,وبقول يا ايمان او عايزه اي حاجه منها قوليلي ماتتكسفيش خالص كله للزعم يهون وخدي السايت ده يساعدك
www.nasser.org
عايزين حاجه تشرف ... وانا حاطط لينكات عن سايتات الزعيم...,وانا مستعد اارجع واشتغل زبال ايام ناصر..
اه بالحق حد سمع عن حاجه اسمها كرامه؟؟؟! بيقولوا كان في حاجه زي كده زمان صحيح ده!!؟؟؟
تحياتي الي أميرة الجنوب

Anonymous said...

ناصر زعيم نعرف قدره وقيمته كلما نظرنا حولنا لهؤلاء الاقزام أشباه الرجال
شخصيا احب عبدالناصر وان كنت اتحفظ على بعض خطاياه ولكن من منا يعيش بلا خطايا ويكفيه كما ذكرتي حبه لوطنه وعمله من أجلها وليس من أجل ولده ولا مصلحته

بورك الرجل حيث يرقد ويرحمه الله

ويرحمنا ويرحكم

مع تحياتي

أمــانــى said...

دكــتور خالد
اللــهم امين
اللى اقدر اقوله ربنا يرحمه ويرحم كل اموات المسلمين

أمــانــى said...

ابن ناصر
البيت بيتك رد براحتك
الحرية مكفولة للجميع
:D

أمــانــى said...

حائر فى دنيا الله
فعلا من منا بلا خطايا
ربنا يرحمه ويرحم امواتنا واموات المسلمين

AHMED SAMIR said...

والله العظيم...على الرغم اني واحد باحترم الرأي والرأي الاخر وعمري مااتهمت اي حد بيخالفني في الرأي بأي حاجة وحشة
الا اني بلاقي نفسي واقف عاجز قدام تفسير الناس دول بيحبوا جمال عبد الناصر دة ازااااااااااااااااااااااي؟
واحد مغتصب سلطة
كرس اوضاع حكم عسكري في مصر لسة بيحكمونا بيه لحد دلوقتي
عجبه قوي كرسي الحكم ورفض يرجع الجيش
ولا مبدأ من مبادىء الانقلاب العسكري اللي قام بيه اتحققت
السجون والمعتقلات في عهده كانت ازحم من محطة مصر
ورطنا في حروب لا ناقة لنا فيها ولاجمل..زي حرب اليمن
كان بيحكم هو وصحابه
اقول ايه ولا ايه
دة يتكتب فيه مجلدات
بس اخر الكلام
للناس فيما يعشقون مذاهب

Bou-ME said...

يا أماني أنا معاكي في انه بشر و بيغلط - و متجوزشي عليه غير الرحمة دلوقتي-
بس برضوا في أخطاء يجب أن يترفع عنها الانسان خصوصا اذا كان رئيس دولة !!!!

أمــانــى said...

الاستاذ سمير
شوفت بقى سبحان الله بنحبه ازاى منعرفش ههههه
بص انا هاقولك على حاجة لما جمال حكم مصر كان حال مصر قبله يرثى لها ولا حضرتك ليك راى تانى يعنى يعنى لازم يكون فى تغيير اما حكم العسكر الراجل اديه ميت بقاله سنين احنا اللى مش بنغير حاجة
والحروب اللى بتقول عليه كان شايف انه بيقوم بواجبه تجاه هذه الدول
ممكن بقى سؤال يعنى حال الدول وهما واقفين بيتفرجوا على المذابح فى العراق كويس ولا فى فلسطيين
يعنى حضرتك لو حد ضرب عيال عمك هتقول انا مالى ايه اللى يدخلنى طبعا مينفعش الا اذا لحضرتك راي اخر
:D

أمــانــى said...

انا معاكى يا مريم طبعا فى اخطاء لجمال مش كويسة ولكن على ما اعتقد انه برضو انسان ومش هتفرق رئيس ولا مواطن عادى فى الخطأ وكمان الرئيس هيتحاسب اكتر يعنى انتى هتسيلى حساب نفسك ام الرئيس بيشيل حساب امة كاملة
يبقى ربنا يرحمه ويرحم امواتنا يااارب امين
وعلى فكرة برضو بحبه معرفش ليه حتى لو قرايت عنه ايه
تحياتى لكى
:D

BinO said...

والله أني أحب هذا الرجل مش عارف ليه
بحس انه مني
كفاية أنه كان عنده هدف
وكان عنده هزيمة
بغض النظر عن بعض القصور
وكلنا بشر
الا أنه كان ملك النهضة التي هدمها من جاءوا بعده
أتعلمون أننا كنا نملك مصنعاً لصب مواتير السيارات في عهده
وكنا نصنع سيارة شبه كاملة تسمي رمسيس
كنا سابقين بلد زي كوريا مثلاً اللي هيا سابقانا الان ب 700 سنة علي الأقل
رحمه الله

أحمد العربي said...

فعلا الريس عبد الناصر أحد عظماء القرن الماضي
إن لم يكن أعظمهم
علي اتلرغم من اختلافي احيانا مع الزعيم عبد الناصر (إختلاف وجهات نظر وافكار ) الا اني اعترف وبكل صراحة انه زعيم رغم كل ما قيل عنة
***********************************
وبعد كده يا اماني انتي طلعتي صعيدية واه يا بوي
دا احنا طلعنا بلديات
اه والله
انا يا ستي من نجع حمادي
تعرفيها طبعا
لو بتركبي قطر اكيد هاتعدي عليها
علي العموم فرصة سعيدة
تصدقي اول مرة اشوف حد صعيدي مدون ؟
اه والله
كان ليا واحد صاحبي مدون اسمة معتز شلبي (بيجاسوس المصري)
والراجل اعتزل المهنة
لو تعرفي صعايدة تاني قوليلي انا مستنيهم
/////واسمحيلي اضم مدونتك عندي في قايمة الاعلانات
صعيدية بقي ولازم نعمل الواجب
تحيايت

Bou-ME said...

يا ست اماني أنا عند راي و انت عند مش مشكلة....بس تصدقي و تؤمني بالله !!
انا بحسدك عشان لقيتي حد كان متولي حكم بلدنا و بتحبيه...
أظن أنا كمان هلاقي رئيس بيحكمنا و بحبه كمان بس ده في سنة 2075 امشاء الله...ربنا يديني طولت العمر و أشوف اليوم ده....قولي امين ...


بعيدا عن الموضوع ده, مدونتك جميلة جدااااااا يا بشندة :):)...
أظن عرفة معنى بشندة, صح؟؟

أمــانــى said...

باشمهندس بينو
فعلا كان عنده هدف كان عنده امـل لمستقبل افضل واللى جه بعده بسم الله مشاء الله عليهم ضيعوا كل شئ فى ثانية
وبرضو كان عنده هزيمة
:D

أمــانــى said...

حتى لو المصرين مش حابين عبد الناصر واختلفوا معاه بس كان عنده هدف وكان قوى ومش بيخنغ

اهــلا بالصعايدة هنعمــل رابطة الصعايدة :D
هو فى حد فى قبلى ولا بحرى ميعرفش نــجـع حمـــادى مصنع الالمنيوم ومصــنع السكر

والاذاعى الكبير فهمى عمر
اهلا بيك
:D

أمــانــى said...

ازيك يا مرمر
بلا اله الا الله سيدنا محمدرسول الله
امين ربنا يديكى طولت العمر بس قوليلى سنك هيكون كام ههههه
هتعرفى تفرقى الرئيس ده كويس ولا وحش
وعايزةاقولك على حاجة هما مش ملايكة المهم اللى يرجع عن الخطأ ويعترف به ويصلح من نفسه
وربنا يولى من يصلح
بس قوليلى مين بشنده دى ؟؟؟؟
:D
شــكرا ليكى كتير

Bou-ME said...

يا ست أماني يا جميلة سنة2075 انشاء الله هكون عضوة في مركز شباب ما تحت ال 90 عشان غالبا هيكون عندي حوالي 88 سنة و غالبا هيصاحبوا الزهايمر..
فلو جابولي حفيدة بنت خال بوش تكون هي الحاكمة عندنا هقول والله مصر لسه بخير و جابت البنت عشان مفيش أمل من انها تجيب الولد !!!

يا جميل بشندة دي كلمة نوبية أهل النوبة بيطلقوها على بعضهم و على أي جنوبي سواء من الأقصر أو أسوان و هي معناها يا أسمراني أو يعني يابن البلد يا جنوبي...
و بيطلقوا على القاهرين أو السكندرين او اي واحد تاني مش النوبة أو الجنوب عموما و تكون بشرته بيضة او قمحية كلمة يا لون...
بس يا ستي عشان كدة قولتلك يا بشندة بما انك من الجنوب...

تحياتي ليك يا....يا بشندة :):):)

أمــانــى said...

طب والله كويس يعنى لسه هتكونى صغيرة وايه 88 سنة ههههههههه
ايه ده هما الامريكان هيجبوا حتى بناتهم عندنا هى ناقصة بنات هههه
تصدقى اول مرة اعرف كلمة بشندة دى ههههههه
بأشكرك بشدة على هذه المعلومة هابقى اسألهم عليها
تحياتى ليكى
بس سؤال هى ليه المدونة بتاعتك مش بتفتح ولا انتى عملها كده وكده
مممممممم
اشوفك على خير وأوعى تقطعى الزيارات
:D

Bou-ME said...

يا بشندة المدونة بتاعتي مش بتفتح عشان أنا أصلا ماعنديش مدونة :):):)

انشاء الله يوم ماعمل عملتي دي و اتحف الناس و اكتب صدقني انشاء الله هتكوني انت من أوائل الناس الي هديهم اللينك بتاعي :):):)

خضرة بنوتة بابي هسين said...

ازي الساوث عندكوا؟

ايز افري ثنج اوكى؟

اي هوب سو

بس اوعوا بقى تبعتوا لنا الرفلوشن اللي انتوا عاملينها عندكوا على العزبة عندنا

احنا ناس مش بنحب الدوشة

باي فور ناو

mohand said...

السلام عليكم
اختي الكريمه اماني
اشكرك طبعا انك دخلتي مدونتي المتواضعه
واحمد ربي انها عجبتك
بالنسبه لردي بقي علي تحتمس
هوه بيقول كلام غلط كتير قوي قوي
وبيزيف حقائق
انا كنت ناوي ابعت كومنتات في موضيعه القديمه
بس لما لاقيت محدش علق عليها قولت كويس ان محدش شافها والا في ناس كان ممكن تصدق الهرطقه اللي هوه بيقولها
واحيي فيكي روح الشجاعه
وانك قولتيلو اللي نفسك فيه

عموما انا بزور مدونتك كتير وقريت فيها مواضيع بس للاسف معلقتش قبل كده
تحياتي لبنت الجنوب المصري
اخوكي
مهند المصري
الباحث عن الحقيقة

mohand said...

اه نسيت اقولك
انا عامل حظر للكومنتات
يعني كل تعليقاتك وصلت
مكنش فيه مشكله عندك ولا حاجه
انا عامل حظر لاني اكتشفت ان دي الطريقه الوحيده اللي بتخلي الغير مشتركين في المدونات يكتبو تعليقات
دمتي علي خير

mohand said...

السلام عليكم
حاجه كمان نسيتها
انتي شوفتي كل تعليقاتي عند تحتمس
انا حاولت اصحح اللي هوه بيحاول يدلسه
وارجو انك تتاكدي ان معلوماتي صحيحه والله
وهوه اللي معندوش علم وبيالف من عنده
ارجو اني افيد الناس
واشكرك برضو

أمــانــى said...

مـرمر
انا فى انتظارك يا جميل

خضرة بنوتة بابي هسين
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أمــانــى said...

الاســـتاذ مهند
وعليكم الســلام ورحمة الله وبركاته
احنا اللى من المفروض نشكر حضرتك وكمان والله فرحت اوووى لما لقيت حضرتك ردت عليه لانه فعلا بيزيف وعايز ينقع الناس بأفكار غريبة وكمان حضرتك نفس دراسته اللى هو عامل نفسه فاهم وهو اصلا مش فاهم اى حاجة
وانا عاملة ابعت فى الكومنتات فى الاخر اكتشفت ان حضرتك عامل حظر بس بعد ما عملت زحمة شوفت حضرتك الجهل
:D
على ما اعتقد هو اصلا غير مرغوب فيه على الاقل فى وسطنا اللى للزيه فبراحتهم وانا ردت عليه علشان هو دخل استفز اختى ندى الفلسطينية بكلام مالوش لازمة علشان كده دخلت عنده وصدمنى بموضوع ليسوا شياطين فرد عليا وانا ماردتش عليه تانى لان خــير رد على السفيه الصمت
وكمان انا لست بعالمة وهذا مش مجالى
ربــنا يوفقك يااااااااااااااارب امين