Saturday, April 7, 2007

تاج كوكتيل

بما اننى اخر البلاد فطبعا التاج وصل متاخر على الرغم ان فال التاجيين دى مش كويسة بس يلا شكلكم كده عايزين الدولة تكون مملكة
انا بقى باقول عليه كوكتيل علشان ما اكسفش حد فأجمع الاتنين معآ
هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟
سؤال صعب ومش حلو معايا بصراحة بقى لانى ما كنتش شاطرة اووووى يعنى كان شغال يعنى كنت بأطلع الثالثة الرابعة اجيب لورا بس مش بيجيب لقدام هههههه وكمان ده كان فى الابتدائية بس والاعدادية اما بقى الثانوية العامة دى كانت تحفة اوووووى اه عايزة ناس مخصوصة وليهم فى المذاكرة اما انا ماليش فى المذاكرة يعنى كلمتين وبس وخصوصا كنت داخلة علمى علشان الوالد الله يرحمه فطبعا ما جبتش مجموع فى ثانية قمت مغيرة علطول على ادبى اصلى مش هأضيع عمرى فى ثانوية عامة عايزة اخلص
ايه اكتر مادة حبيتها واكتر مادة كرهتها فى المدرسة والجامعة ؟
طبعا الرياضيات بليدة فيها بشكل فظيع اووووووى ومش بأحبها وكمان التاريخ ليه عندى احساس انه مغلوط معرفش ليه يعنى حاليا مصر فترة الرئيس مبارك هيكون ايه فى التاريخ مفيش حياد بصراحة يما ناس بتكره على طول الخط يما ناس بتمدح فيه علطول يعنى مفيش موضوعية
وباحب الجغرافيا لانها مادة حيه وباحب اووووووى الخريطة لو عايزة اعرف حتة وعايزة اعرف طبيعة اهلها اقوم قالبة على الجغرافيا علطول
الجامعة بقى الغربة والمرار والصحبة على حق والحرية على حق اللى مفيش حد يقولك رايح فين ولا جاى منين وبلد متعرفش فيه حد بس بصراحة عملتنى معنى الحرية اللى انا باحسها مسئولية كبيرة اووووى ايه ده انا خرجت من الموضوع بما اننى كنت فى كلية مالهاش اى رابط بكل اللى اتعلمته علشان كلية النصابين اللى هى الحقوق اللى مش مفيش حد منهم عارف يجيب حقه كنت بأكره القانون المدنى رغى رغى رغى ييييييييه مادة رخمة اوى الا فى تانية دبلر اه اصلى فى سنة كنت معيدة الدكتور كتابه كان رائع اصله كان تلميذ السنهورى وكمان المرافعات اللى تعتبر محور الكلية يا سلام صحيح محامية فاشلة
كنت عايز تتطلع ايه انت وصغير ؟
كنت عايزة اطلع سفيرة لانى كنت بأسمع الاخبار من بدرى اووى وكمان باحب الجرايد السياسية اوووى لان ده اللى كنت بألاقيها فى البيت واللى كانوا بيتكلموا فيه كنت فاكرة السفراء هما اللى بيحلوا المشاكل دى طلع اصلا مفيش حد بيحل حاجة خالص
وعمى الله يرحمه كان بيقولى يا دكتور ليه معرفش وبابا عايزانى مهندسة والحمدلله ما طلعتش منهم ولا حاجة خاااالص
طلعت محامية فاشلة هههههههه وفى الاخر سكرتيرة سبحان الله انت تريد وانا اريد ويفعل الله ما يريد
اسم مدونتى ؟ علشان كنت عايزة حاجة من الجنوب كنت بأدخل المدونات كلهم الاقيهم من القاهرة الاسكندرية امال فين الجنوب ايه هما دايما كده منسيين حتى هما نسوا انفسهم
الصورة؟ معنديش لانى مش عارفه احطها لغاية دلوقتى ههههههههه
احلى مدونة كل المدونات لذيذة والناس كلهم بيعملوا مجهود يعنى فى منافسة لذيذة اوووى
اسوء مدونة كل من يسب او يشتم وخصوصا اللى يسب دينى بجد بأكره وكل واحد يشتم وفاكر الشتيمة شطارة وانه شئ كويس لا ابدا بأكرهم وبأتخنق لانه بيدل على انهم خلاص مفيش اخلاق مش بيحاولوا يحترمو الناس
احلى بوست كتبته رحلة صعبة لان ده شئ حاسها وكنت بأتكلم فيها عن نفسى ناس كتيرة قراتها ومش فاهمة منها اى حاجة حتى صاحبتى اللى معايا فى الشغل قالتلى اللى يقراها مش هيفهم منها حاجة وفى اخ برضو قالى كلامه مبهم وناس تانية قالوا فكرتنى بالعبارة اللى غرقت هههههه وقعدت اقرأها اكثر من مرة لاقيت فعلا بس انا اللى فاهمها وكل اللى يشوفه ويقراها مش عارف ولا فاهم فى ايه فى الاسيبس قبل ما اغير الهوتميل وكمان تقيبل ايدى الوالدين
اما البلوج هنا انتو اللى تقولوا ايه الحلو
اكيد نسيت أسئلة معلش بقى اعذرونى
كفاية اوووووووى لانى بجد طلعت اكتر من رغاية

23 comments:

ma 3lina said...

وما له لما تكون الدولة مملكة .. دي أحسن حاجة .. والملك ينعم عليكي بلقب فارس دان دا داتا.. يالا ما علينا

أول واحدة تجاوب ع التاج وتقول إنها ما كنتش شاطرة صراحة وإنها كانت مش بتحب الرياضة .. اصبري عليا وأنا حعمل لكل اللي قالوا إنهم بيحبوا الرياضة حتة امتحان لما نشوف بقى
وانت كده عكسي بالضبط بتحبي الجغرافيا وتكرهي الرياضة والتاريخ

إيه دا يا نهار يا نهار .. هو سيادتك حقوق .. لا مؤاخذة يا استاذة فاطمة .. لا مؤاخذة ..
استأذن حضرتك إني اقفل الكومينت على كده قبل ما اتحاكم

أمــانــى said...

والله منور حمدلله على السلامة هاقعد اقولها لشهر قدام هههههه
اه لازم اكون صريحة بعد ما حضرتك طلعتنى بأعلمك الكدب صحيح ما علينا
واموت اعرف بتحبوا الرياضة دى ازاى سبحان الله
لالالا متخافش سبت المحاماه من بدرى لانى فاشلة هههههه

khaled said...

اخيرا يا امانى عملتى التاج
بس ايه ده
ده انا لسة ما قريتش حاجة
خلصتى بسرعة ليه؟
كل تاج و انتى طيبة

عاشقة الوطن said...

امانى

ازيك ياقمر ايه اخبارك

حلو التاج الكولكشن ده
انتى عملتى اتنين فى واحد ياجميل
بس التانى ناقص
كمليه

وحلو اوى اجاباتك انتى شكلك كده انتى اللى هتتعكسى مش انتى اللى هتعكسينى

تحياتى

ibn nasser - ابن ناصر said...

تاج جميل جدا ويعكس شخصيه لطيفه
وعلي فكره انا بكره الرياضه برضه
وكيس حكاية الحقوق دي ,لان بد عدي الدستور المحامي مطلوب,,,محامي لكل مواطن
تحياتي

Iman said...

مبروك عليكى التاج يا ملكه الجنوب
والله يابنتى اجباتك لذيذه جدا
بس انا زعلت منك عشان بتكرهى الرياضيات...دى حته حلوه وارحم من التاريخ والعربى والكركبه الخايبه دى
بس بجد ميه ميه يا امانى

Iman said...

وعلى فكره يا امانى....انتى المحاميه بتاعتى
علشان شكلى ححتاجك قريب
وعلى رأى ابن ناصر احنا محتاجيين محامى لكل مواطن
انا بقى سبقت وحجزت

أمــانــى said...

الاستاذ خالد
اصل وصل متاخر ههههه شوف بقى حضرتك كام كيلو لغاية ما يوصل ههههه
خلصت بسرعة خوفا عليكم
:D

أمــانــى said...

ازيك يا قطة
الحمدلله انا بخير التانى ناقص ممممممم مش باقولك بليدة يبقى نقصى فى الدرجات هههههه وكمان الزهايمر يا بنتى حكم السن بقى
لالالالالالا انا اللى اعاكس بس
:D

أمــانــى said...

ابن ناصر
الله يخليك ده من ذوقك
هيه هيه اهو فى ناس بتكره الرياضة افتكرت انا بس
والمحامى كمان محتاج معاه محامى
مش تعديل الدستور هيمشى على الكل
هههه

أمــانــى said...

الله يبارك فيك يا منمن عقبالك يختى ما تجاوبى انتى كمان عليه بس استنى لما اجيب الاسئلة من الاخوة اصل اختك مخها فى الضياع اصل قطة عالم المدونين قالتلى التاج ناقص
ههههههه
لالالالا اوعى تحجزينى تبقى انتى الخسرانة انا قولتك اهو للمرة التانية محامية فـاشــلة
بس اكيدهأشوفلك حد من الناس التقيلة
هههه

سكتم بكتم said...

أنا بس حبيت أحيكي وقولك أن انت من أحد الأسباب الي خلتني أفتح مدونة.شكراا

AHMED SAMIR said...

على فكرة انا كمان مش عارف احط صورتي على البروفيل بتاعي
والنبي لو لقيتي حد يقوللك الموضوع دة بيتعمل ازاي
ابقي قولي لي
تحياتي
ياريت ماتبخليش علينا بزيارة المدونة

Reemo said...

ده موسم تاجات بجد
كل ما ادخل عند حد الاقى عنده تاج
بس مش عارفه ليه حاسه انه عندك مختصر شويه
وكانك مكنسله شويه اسئله
اجاباتك حلوه
تحياتى :)

Dr.khaled said...

العدوة اللي ماشية حاليا
مرض جديد اسمه ال Tagism
ربنا يشفي المدونين
والمدونات
انصحكوا يا اخواننا ...تاخدوا اقراص اسبيريم
مضاد للتاجيزم
سلام عليكم
:)

أمــانــى said...

سكتم بكتم
شكرا لحضرتك

a.samir
حاضر بس كده حاول تدخل على مدونة تعليم فيها حاجات مفيدة و بصراحة الاستاذ خالد قالى بس فشلت برضو ههههه

مدونة تعليم للاستاذ خالد

أمــانــى said...

ريمووو
ازيك يا جميل شكله جاى مع رياح الخماسين اكيد مكنسلة بس مش بمزاجى والله اللى افتكرته كاتبته

الاستاذ خالد وليس بخالد
يااااااارب امين يشفى الجميع
هههه
بس حضرتك تفتكر هذا العلاج متوفر ولا فى ازمة

Anonymous said...

انا بحسدك انك خلصتي تاج اصل انا مدبس في 5 تيجان ولسه مخلصتش ولا واحد منهم بس اجابتك جميله اوي معلش علي تاخريي اصل كنت تعبان شويه ولسه جاي النهارده وكتبت بوست النهارده برده تحياتي ليكي

bentfalestine said...

اماني بنت الجنوب الرائعه
يا جماعه الي سنه بعرفها و لا حكتلي انها محامية ... اااه عشان عارفتيني ردة سجون خايفه اورطك معي ,,,مكنش العشم ... لا بس بمزح احلى محامية بلجألها لما ما اعرف كلمات مصرية بالاخص تكون شتمه بتشرحلي الشتيمه و الرد كمان اصيله اماني ,,,
و بعدين انا بسرعه روحت ع سوال افضل مدونه قولت ااه اماني حنونه حتقول مدونة بنت فلسطين بس قلت اكيد اكيد حتتركها باحلى بوست برضو ما لاقيت اشي ..انكسفت يا بنتي اه و النبي يله معلش ما مدبسه بتاج متلك يعني مش بس انتي هههههههه. و بعدين شو ما بتحبي التاريخ اشمعنه و انا وين اروح ما انتي عارفه انا التاريخ و التاريخ انا ,, انا طالعه لاني زودتها نرجسيه صح؟؟ ...دمتي بسلام اشوفك ع خير

أمــانــى said...

الاستاذ فارس
غمض عينك واكتبه والف سلامة علي حضرتك لا عادى ولا يهمك
:D

أمــانــى said...

عيونى ندى
دا كلام ما انتى عارفينى خيتى انا محامية فاشلة هههههه
لالالا متاخفيش هأعملك موضوع جامد اوووووووووووى علشان خاطرك
تاريخ ايه يابنتى التاريخ مغلوط
:D
نرجسية نرجسية على راحتك البيت بيتك عيونى
اشوفك ع خير

كراكيب عادل said...

اجاباتك جميلة واهل الجنوب موجودين

انا منهم

أمــانــى said...

أهلا بأبن الجنوب نورت والله
تحياتى اليك