Sunday, March 9, 2008

مدونتى فى الحزن مدعية وفى الفرح منسية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مش عارفه اعتذر ازاى لان خلاص الحكاية بقيت ماسخة خاااااااالص كل شوية والتانى اعتذار والله مشغولة على الاخر وظروف شغلى اتغيير تمامآ ارجوا من الجميع ان تسامحونى لانى مقصرة مع الجميع

وكمان كنت مشغولة علشان انتخابات المحليات وكنت فى ورشة عمل ومن المفروض بأجهز فيها نفسى بس للاسف الشديد اخى العزيز قرر خوض الانتخابات وطبعا هو وطنى والوطنى الايام دى عاملة نظام شغل على تقيل انتخابات وحركات داخل الحزب بدلاً من المجمع الانتخابى سابقاً علشان يقفلوا الدنيا على المستقلين والمعارضة وكنت خلاص جهزت نفسى للاسف الشديد قررت التنحى عن هذه الخطوة التى حلمت بها كثيرة وعملت شوط كبير فيها
ليس كل ما يتمناه المرء يدركه
هذا ما حدث معى وانا حالياً ربنا اللى يعلم بيا فى حالة نفسية سيئة طبعاً الكل بيسال ليه ما تدخلى الانتخابات
كل المعارف اتصلوا عليا وقالوا ليا يا امانى بلاش انانية انتى كده هتخسرى اخوكى ايه يا جماعة هو انا هو هنقعد على مقعد واحد ده محافظة وانا اخرى قرية يا مركز
وقعدت احسبها مع نفسى وقررت واخيراً انى اتنحى عن هذا القرار والحسرة يعصر قلبى اختيار صعب يا اخسر اخى يا اخسر الانتخابات طبعاً الانتخابات هتتعوض لو ربنا سهل
وليا اسباب اخرى لو قررت فعلا انى انزل الانتخابات كنت هأكون لوحدى لان الوالد اهم هو اولى منى ده اللى سمعته بعد قرار اخى لا وكمان هما اللى قالوا له انزل واحنا وراك يعنى انا كده فى الهوا
وكمان انا مستقلة يعنى مش تبع الوطنى وكنت عاملة حسابى على مقعد المرأة لان فرصتى فى النجاح كانت ضعيف للغاية لانى مستقلة ومعارضة و لان المعارضة فى اسوان وفى كل الجمهورية اى كلام بأقولها وبكل صراحة اى كلام واخرهم كلام مفيش حد عايز يتعب كله متنسى الفرج فرج ايه مش عارفه هو فى حد هيعرف ياكل من غير ما يبحث عن الاكل
دعواتكم ليا اخرج من الحالة النفسية السيئة اللى انا فيها يمكن هو ده اختيارى فى الواضح بس طبعاً غصب عنى
رجاء من الجميع الانتباه كويس للمحليات وهذه المحليات ليس مثل اى محليات ولازم كل واحد يعرف اهمية المجلس المحلى واللى عايز ينزل يلحق اخر موعد يوم الخميس

26 comments:

مشروع انسان said...

اكيد طبعا حضرتك متخسريش اخوكى
بس متخسريش مبادئك فى الحياة
مهما حصل
وجميل ان حضرتك معارضة وربنا يوفقك
بس معرفتش حضرتك هتنزلى ولا لا
مفهمتش

عموما ربنا يوفقك وييسرلك امورلك

هوندا said...

السلام عليكم
منمن وحشتييييييينى عامله ايه ربنا يفك كربك ياحبيبتى معلش
تتعوض ان شاء الله بس حاولى متتخليش عن حلمك بعد كده انا عارفه انه صعب بس طالما مكنتيش هتأذى اخوكى خلاص عموما كل تأخيره وليها خيرة :)

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حمد الله علي السلامه يا امونه

ومعلش ياستي خيرها في غيرها ان شاء الله

المهم هو اخوكي وعلاقتك بيه
الاخ عمره ما يتعوض

ammola said...

يا بنتى مش انا قلتلك انى وراكى ومعاكى
يعنى انا عمالة اعملك دعاية هنا فى اسكندرية واقولهم صاحبتى حتبقى من الطبقة الحاكمة تقومى تنسحبى
ياللا..خيرها فى غيرها اهو تدخلى على مجلس الشعب على طول احسن برضة
بس ياريت تركزى فى التدوين بأه

رفقة عمر said...

حمدا لله على سلامتك ياجمل بنت فى الجنوب
وحشتينى موووت
ووحشنى طلتك فى مدونتك

ma 3lina said...

الف حمد لله على السلامة
مدونتك زادت نور

ومعلش اختلف معاكي في أهمية المحليات .. يا ستي لو كان لمجلس الشعب أهمية يبقى للمحليات أهمية .. القرارات تصدر من المحافظ .. والمجلس المحلي سكرتارية تمرير قرارات .. معرفش .. أنا بصراحة لما بقرا كلامك بحس إن أسوان عندكوا غير مصر كلها ...

وبعدين حتعملي إيه لو اترشحتي عن دايرة وفيها حد غلبان أو فقير .. او دابة عرجت في الطريق .. حتقدري تتحملي يوم القيامة .. خلي اللي عايز يشيلها يشيلها ... حتقدري تلفي عليهم وتتأكدي إن كل واحد معندوش مظلمة .. حتقدري تتأكدي إن مفيش حد دعا عليكي قبل ما ينام عشان حاول يقابلك ويديكي شكوته ومعرفش فدعا عليك في جوف الليل ..

لو جو البلد يسمح وفيه أمل .. اقول لك ماشي .. لكن لسه أنا على كلمتي .. مشاركة النظام الحالي ولو بمجرد ممارسة دور المعارضة يعتبر مشاركة في الظلم

بيني وبينك
وكلام في سرك
وما تقوليش لحد
.
.
.
كده احسن
:)

AHMED SAMIR said...

وطني؟
وطني؟
وطنـــــــــــــــــــــــــي؟
ماكنش العشم
تحياتي

Anonymous said...

متابع حضرتك من زمان

دا أول تعليق ليا هنا

بس بما أني عندي حساسيه من الوطني
فا حييكي على موقفك بس ومش هتكلم عشان خاطر اخوكي

محبتي

الطائر الحزين said...

ايه اللى يزعل فى كدة؟؟؟؟

سبحان الله العظيم

عموما مجرد الفكرة والايجابية
احييكى عليها


تحياتى

سارة علي said...

دى اول مرة ازور مدونتك بجد جميلة اوى انا بحسدك على جراءتك فى تناول قضايا كلنا عارفنها وبنتغاضى عن ابداء اى رد عليها يا ريت نكون اصحاب وتزورى مدونتى فى انتظار جديدك

mraghy said...

حمد الله علي السلامه يا استاذه

ربنا يوفقك المره اللي جايه يكون اخوكي مش نازل

و الاخ هو اللي هايبقا

أمــانــى said...

امام الجيل
لا انا مش هأنزل لانه مينفعش انزل
ارجوا من الله ان اصمد ومأغيرش مبادئ
تحياتى لحضرتك
===================================
HoNdA
بـــــــــــخ
وحشتينى يا رغاية
ايوة يا قمر دعواتك اوعى تنسى دعواتك تحياتى لكى يا قمر
===================================
خمسة فضفضة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الله يسلمك يااااا عسل تسلمى يارب
ايوة ما انا قولت كده برضه بس اكيد زعلانة
دعواتك
تحياتى لكى
===================================
امولتى
شوفتى يا امولتى كل شوية ادوشك وقولك الانتخابات والانتخابات والمرأة والرجل وفى الاخر بعد الدعاية اخلع معلش بقى الدعاية علينا كنت اتمنى ان يكون فى حد جنبى يكون معايا يفهمنى بدلا من انهم محسسينى انى مجنونة ولا فى بيرزة من البرايز اللى عندى ضرب
دعواتك بقى
تحياتى لكى
===================================
رفقتى
الله يسلمك يا رفقتى ربنا يخليكى ليا ياااااااارب آمـــــــين وانتى كمان وحشتنيى اووووووووى
دعواتك
===================================
باشمهندس ماعلينا
الله يسلم حضرتك
ده نور حضرتك
لا بقى انا اللى اختلف مع حضرتك
لان الاتنين لهم قوتهم بس للاسف النظام الحاكم وجهل الناس باهيمة كل منهم ودور كل واحد منهم هى السبب فى هذه المشاكل اللى بنعيشها
وعلى فكرة لو المجلس المحلى قوى ومفيش فساد ثق تماما حالنا هيتغير
على فكرة خطة الدعاية اللى كنت ماشية بيها انى افهم الناس دور المجلس المحلى ايه ده كان هدفى الاول وبعد كده اى حاجة تانية لانى مش هيكون معايا خاتم سليمان انى اعمل المعجزات
انا برضو مش حضرتك فى حكاية اننا لا نشارك مع النظام فى اى شئ لا بالعكس لازم نشارك ونقول كلمة ونحاول وكل شئ ليها ضحايا ولازم يكون فيه ضحايا علشان البلد يقوم
وبخصوص ان حضرتك بتحس ان البلد مش زى عندكم هاقول لحضرتك ليه
لانى بأحكى بنفس خضرا هههههههههههههه على فكرة طبيعة البلد والعصيبة القبلية هى المسيطرة فى كل شئ علشان كده حضرتك بتحس بالفرق
على فكرة نفسى بقى أغير جغرافية مصر واحنا اللى نحكم ونكون العاصمة
:D

تحياتى لحضرتك
===================================
A.SAMIR
وطنى مين وطنى ده
هههههههههههههه
لالالالالالالالالالالالا انا مش وطنى حضرتك فهمت غلط

تحياتى لحضرتك
===================================
عبدالرحمن فارس
عندك حساسية بس من الحزب الوطنى طب كويس اوى انا افتكر عند حضرتك اكتر
لا اتكلم طبعا ده حرية شخصية
تحياتى لحضرتك
===================================
الطائر الحزين
اقول لحضرتك ايه اللى يزعل انى مش هأقدر انزل لانه مينفعش ننزل احنا الاتنين والولد اولى وهكذا
تحياتى لحضرتك
===================================
سارة علي
اهلا بيكى يا قمر ان شاء الله هازورها ونكون اصحاب يا قمر
تحياتى لكى
===================================
mraghy
الله يسلم حضرتك
يااااارب آمـــــــــين
وهو يكون معارضة
:D
تفتكر يا استاذ مراغى اسطورة الحزب هينتهى ولا لسه بدرى عليه
؟؟؟؟؟؟؟
تحياتى لحضرتك

mohand said...

ربنا يفك الحاله اللي انتي فيها دي

انتخابات
وترشيح
ووجع قلب
وفي الاخر ؟

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ربنا ييسرلك الحال ويفك كربك

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

تخيلى انا كمان حالتى النفسية زى الزفت ومش عارفة اخرج من الحزن وربنا معاكى ومعاى

الجنوبى said...

ياستى ولا يهمك نفضى يعنى ما اتصلحتش لما الاخوان خدوا ميت مقعد فى مجلس الشعب قوم هتتصلح فى المحليات
كبرى الجمجمة
معلش لو كلامى دون المستوى لكن دا الواقع
تحياتى
عمرو

ابوزياد الفاتح said...

سلاااااااماات

ربنا يكرمك يارب
ويساعدك ويعينك

ويسهل لك الامور
ويهديكى الى الاختيار الصحيح

StRoNg MeDiCiNe said...

سلام الله عليكم

أخبارك ايه

وأخبار المحليات

قوليلنا أخوكى عمل اية

وتحياتى

ياسر مدني ...دينامو الإخوان said...

الي كل عشاق الحريه وكل من يحلم بها

هيا نتخيل الوطن والجامعة بعد أن حكمها البلطجيه

رجاء وضع الآراء

وتحيه علي الشغل الجامد ع المدونة

حائر في دنيا الله said...

كنتي انتي بس ادخلي معارضة او مستقلة
والله كنت هديلك صوتي

كنت هبعتهولك ع الاميل

لان مش هنيفع في الصندوق

لأن صندوق المنصورة غير صندوق أسوان غير صندوق الحزن الوطني خالص

ربنا يعينك ويقويك وترجعلي منورة زي كل أهل أسوان

لك تحياتي
السلام عليكم

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

ازيك يامنمونتى ياحيبيبتى
انا كمان مقصرة جدا فى زيارة المدونات

ومكنتش اعرف انك كنتى هتدخلى الانتخابات وكمان صرفتى نظر عن الفكرة ديه
ياخسارة والله البلد هى اللى خسرتك

وان شاء الله تتعوض المرة الجاية
وربنا يوفقك فى كل خطووة يارب

عــلاء ســالـــم said...

السلام عليكم

للأسف البلد دي مافيش فائده من ممارسة السياسه فيها بشكل طبيعي أو بشكل صحيح .
الأفضل إنك تريحي بالك

محمد عبد المنعم said...

السلام عليكم
حمد لله على سلامتك - الغيبة طولت
عندي شوية أسئلة
س1: ممكن تشرحي لنا في تدوينة بسيطة يعني إيه المجالس المحلية؟
س2: و ماهو الدور المرتقب للمرأة في المحليات؟
س3: وهل من الممكن أن يؤثر دخول المرأة المعترك السياسي على التربية الأسرية و استقرار الزواج؟ وهما أهم و أول واجبات المرأة

جزاك الله خيرا

محمد عبد المنعم said...

و بعدين ما تزعليش نفسك

مجالات الإصلاح أكثر من أن نحزن إن فاتنا أحدها

فكري كدا ممكن تعملي إيه تاني للإسلام و المسلمين

هتلاقي أكيد

Anonymous said...

نفتقدك بنت الجنوب منذ فتره

لعل المانع خير

كوني هنا دائما ولا تبتعدي كثيرا


محبتي

Anonymous said...

شكرا جداااا

جزاكى الله خيرا

لان بجد كتير من الناس مش يعرفوا اهميه المحليات