Thursday, December 15, 2011

نفسى اكون اغلبية

عنوان غريب بس ده حال لسانى الان واردده بأستمرار
بعد خلع مبارك فرحت قولت اخيراً مش هأكون معارضة وهأبقى طبيعية وللاسف الشديد ده ما حصلش لانه بعد ايام تقينت ان المعارضة الجديدة اصعب من اللى فات او بمعنى اصح هنرجع تانى لنقطة الصفر وانك تكون من ضمن العشرات المعارضين اللى هما مختلفين عن بقى البلد يعنى زى ايام كفاية فى بدايتها
واللى حسسنى انى هأفضل معارضة الانتخابات النهاردة جيوش من النور والاخوان وانا كنت بأدافع عنهم ومش منزعجة منهم ومش بأحب اقسى فصيل معين
ولكن خطبة الجمعة يحث الناس على انتخاب النور او الحرية والعدالة يا هتكون فى النار والله طب كويس انكم معاكم الجنة استغفر الله العظيم انا عارفة هتقولوا ده قلة
بنت خالتى داخلة اللجنة يا اختى ممكن اساعدك ياريت تديى النور لو مش عايزة النور يبقى ادى الحرية عشان ما تروحيش النار والله مشاء الله هو انتو معاكم الجنة واحنا منعرفش اممم طب بسم الله مشاء الله طب بتكدبوا ليه وتضحكوا على الناس ان اللى مش هينتخبوكوا هيروح النار
تصدقوا بقى انا بجد بأكرهكم وشكلى فعلا هأكون معارضة علطول
ياااارب نفسى اكون اغلبية

4 comments:

ma 3lina said...

أولا أنا وحضرتك أغلبية ومن ايام حسني مبارك كمان.

ثانيا ممكن تكرهي الشخص نفسه اللي بيعمل الغلط مش كل الحرية والعدالة ولا كل النور، لأني أؤكد لك إن الشخص دا اللي بيتكلم على الجنة والنار أيا كان انتماؤه فتصرفه مرفوض من قياداته، ومشكلة الجماعات الكبيرة إن مش كل تصرفات أفرادها بتكون محكومة.

ثالثا حتى لو فاز غيري وبقيت أنا معارضة فدا مش معناه إني محققتش حلمي القديم، لأن حلمي سواء كنت أغلبية أو معارضة إن البلد دي تكون أفضل بيا أو بغيري .. حتى لو غيري دا انا مختلف معاه. وأكيد فيه الف طريقة وطريقة أحسن بيها البلد أيا كان موقعي ..


رابعا عذرا على الاطالة

خامسا لك تحياتي

رفقة عمر said...

يا بنتى انتى اغلبيه شئتى ام ابيت دول مسلمين قبل ما يكونوا احزاب يعنى زيك زيهم هما دخلوا السياسة مضطرين علشان يحافظوا على البقية الباقيه من الدين الاسلامى اللى بيحاول العلمانين يطمسوه انتى اغلبية ان شاء الله

أمــانــى said...

اسفة على التأخير فى الرد
ربنا كريم
وشكرا للاهتمام

الطائر الحزين said...
This comment has been removed by the author.