Friday, March 18, 2011

ايــــن الاستقرار مع نعم

بصراحة انا مخنوقة اوووى ومضايقة اكتر لاننا كل شوية نرجع لورا من تانى
ونرجع من اول السطر ونشتغل نخون بعض انا مش خاينة ولا عميلة ولا اجندة ومش مذنبة ومش عاصية
نفس السيناريو تانى بعد خطاب مبارك عشان الاستقرار وصالح البلد الراجل يقعد الــ6 شهور
وبرضوساعة شفيق برضو يقعد ده كلها شهور وهو تسير اعمال يا جماعة
احنا بنقول اسقاط النظام يعنى النظام يسقط بحكومته ورموزه ودستوره
وكمان دلوقتى لما قولنا نغير الدستور والاعتراف بالثورة معناها يبقى تغيير الدستور قالوا لينا برضو الاستقرار
اى استقرار فى ظل انتخابات شعب وشورى ورئاسة وبعد كده استفتاء على الدستور الجديد اللى من المفروض هيتعمل ده طبعا ازاى اتعمل
وبعد كده برضو الدستور القديم يسقط ويسقط معاه الرئيس ومجلسى الشعب والشورى وكل انتخاب فيهم هيكلف الدولة 70 مليون جينه هل الدولة مستحملة كل الملايين دى فى انتخابات
ويبقى السؤال
ايـــن الاستقرار؟؟؟
بجد بجد اعصابى تعبانة وانا مش خاينة وانا مش ضد الاستقرار وانا مسلمة الحمدلله وبأقول لالالالالالالالالالالا للتعديل

7 comments:

AHMED SAMIR said...

اللي انا شفته في الشارع اليومين اللي فاتوا من جماعة الاخوان المسلمين
بيقول ان الحزب الوطني....راجع بشكل تاني و اسم تاني

أمــانــى said...

شكلها كده للاسف
نفسى فى دستور جديد يمشى عليها الرئيس اللى يجى ومجلس الشعب اللى يجى مش كتيرة على مصر والله مصر كبيرة ومن حقها دستورها يكون موجودةواللى يجى يمشى عليه مش العكس

رفقة عمر said...

امانى مافيش حد بيخون اللى بيقول لا
بس المفروض اللى بيقولوا لا مش يزعلوا ان غاليبة الناس بتقول نعم هو مش استفتاء غريبة قوى انكم عاوزين استفتاء وان الاستفتاء يكون صالح الرأى اللى انتم عاوزينة احنا كمان اللى بنقول نعم مش هانزعل لو الاستفتاء كان الاغلبية لا ومش هانقول ولا كلمة وكمان المتحيزن للفرض المفروض يكون عندهم نفس اليمقراطية اللى بيدوروا عليها

رفقة عمر said...

استاذ احمد
انا على فكرة مش برتاح للاخوان
بس انا عاوزة نعم لحاجات كتير قوى قبل ما اعرف ان الاخوان بيقولوا نعم او حتى السلفيين
بس زى مهما بيحشدوا علشان الناس تقول نعم
الكنيسة ايضا بتحشد وايضا اصحاب رأى نعم بيحشود ناس يبقى اشمعنا العين مركزة على الاخوان بس
نفس فكر النظام السابق فزاعة الاخوان كأنهم ليسوا مصرين زينا زيهم وبصراحة لكل مجتهد نصيب
هما بقالهم 80 سنة فى العمل السياسى ولم يحبطوا ولم ييأسوا واكتر ناس اتبهدلت فى كل العصور فين الاحزاب التانية استسلمت للقهر والقمع واصبحت احزاب هزيلة يبقى مش نجى دلوقت ونعيب على الاخوان ونسخر من نشاطهم
اسفه امانى رديت على استاذ احمد

محمد عبد الغفار said...

انا هقول نعم ولا الوم او اخون من قال لأ
انا ابويا واخويا واختى بيقولوا لأ وانا وامى مراتى بنقول نعم ولم يلم اياً من الفريقين على حد من الفريق الأخر

ولهذا قلت نعم
http://inside-view.blogspot.com/2011/03/blog-post_17.html

أمــانــى said...

رفقتى
احنا مكانش عايزين اصلا استفتاء وادى بعد مرور اسبوع كامل على الاستفتاء بنتيجة نعم هل حدث الاستقرار هل حدث ما كنتو تتمنوا او بمعنى اصح تعتقدو
اسوء شئ الضحك على الناس وعدم افهامهم لماذا اتباع اسلوب التخويف ؟؟؟؟؟
------------
رفقتى الاستاذ احمد طبعا هو له الاحقية فى الرد عليكى
---------------
استاذ محمد
برضو نعم مبروك عليكم
للاسف عندنا انا بالنسبالهم مش مسلمة وعلمانية وهلم جر عشان بأقول لا

Anonymous said...

hai htler